«Arendalsmodellen» - et nødvendig grep for håndtering av kommende trafikale utfordringer skapt av stor økning i gods- og persontransport ved etablering av Eyde Material Park.
(Video: “Arendalsmodellen”)
Arendal kommune skal sikre at utviklingen av Eyde Material Park er i tråd med kommunale, regionale og nasjonale planer og føringer for bærekraftig utvikling - bl.a. ved å starte arbeidet med en plan for bærekraftig mobilitet for områdene som vil bli direkte og indirekte berørt av det økte transportbehovet.
Det er besluttet å etablere et hovedprosjekt, som anbefalt i mulighetsstudien, under Masterplan for Eyde Material Park.
Hovedprosjekt
EUs konsept for sonebestemmelser åpner for å tenke helt nytt på hvordan man kan omforme byområder gjennom trafikkregulerende tiltak, samtidig som konseptet representerer løsninger på utfordringer når det gjelder tilpasninger til ulike lokale og regionale forhold. Dette er utfordringer som bør løses politisk gjennom arbeidet med planen for bærekraftig mobilitet, hvor vi tar med oss at ny teknologi gir mulighet til å løse en rekke praktiske utfordringer på helt andre måter enn tidligere. Hovedprosjektet vil kunne vise dette. Ny teknologi er i ferd med å endre måten EU tilnærmer seg styring av trafikken, som å håndtere/unngå trafikkork og redusere forurensing, og dermed øke livskvaliteten til befolkningen og ivareta naturen. Dette gjelder særlig mulighetene som følger av samvirkende, oppkoblede og intelligente transportsystemer og automatisert transport.
Bedre utnyttelse av veiinfrastruktur og kjøretøys kapasitet er lønnsomt og miljøvennlig. Dette krever samspill mellom aktørene i Eyde Material Park om koordinering av persontransport og godstransport – gjennom samlet koordinering og planlegging av logistikkoperasjoner og transport av arbeidere til og fra jobb, og mellom infrastruktureiere knyttet til E18, havn og sjø.
Samarbeid er et nøkkelord - hvordan dette kan organiseres endte vi opp med å kalle: «Arendalsmodellen».
(Illustrasjon: Arendalsmodellen – for trafikkstyring og bærekraftig mobilitet)
Gjennom forprosjektet har man funnet en modell som kombiner trafikkstyring, samhandling mellom aktørene og regulatoriske virkemidler. Dette krever at man tar i bruk trafikkstyrende teknologi, at alle aktørene knytter seg til den samme løsningen og deler informasjon, og at lovverket brukes aktivt i regulering av trafikken.
Det er derfor nødvendig å jobbe for etablering av et hovedprosjekt knyttet til samstyring av trafikk og prioritering av transport koordinert opp mot Masterplan for Eyde Material Park. Dette krever forankring av samarbeid på strategisk plannivå, og utvikling av flere samvirkende, sikre og fleksible løsninger for en skalerbar plattform for styring av trafikk i Eyde Material park.
Prosjektsøknad ble sendt Forskningsrådet 15.11.2023. Prosjekteier er Arendal Havn. Partnere er Arendal kommune, Agder fylkeskommune, Statens vegvesen, SINTEF, ITS-Norge. Det ble søk under den såkalte Pilot-T- ordningen, hvor formålet er å få nye, smarte mobilitetsløsninger raskere i bruk gjennom å utvikle og teste og/eller pilotere teknologier, tjenester og forretningsmodeller med potensial til å påvirke fremtidens transportsystem slik at det blir effektivt, miljøvennlig og trygt. I et Pilot-T-prosjekt skal bedriften, i samarbeid med andre aktører, fremskaffe ny kunnskap eller benytte eksisterende kunnskap på nye måter eller områder. Pilot-T er et samarbeid mellom Forskningsrådet og Innovasjon Norge, på oppdrag fra Samferdselsdepartementet.
Prosjektet ble prioritert av Forskningsrådet med kr. 8.960.000.
Arendalsmodellen er basert på resultater og funn fra Mulighetsstudien 2021-2023. Mulighetsstudiet ble finansiert av Miljø- og klimadirektoratet via Klimasatsmidler og Statens vegvesen via FoU midler. Samarbeid med pilot-T prosjektet SIITS og Horizon 2020 prosjektet ORCHESTRA har og bidratt med flere av leveransene.
Samlede leveranser fra mulighetsstudien
- Presentasjon av Arendalsmodellen (PDF, 3 MB)
- Sluttrapport Effektiv lønnsom og miljøvennlig transport i Eyde Material Park (PDF, 2 MB)
- USN: Sluttrapport - En øvelse i å se metoder, analyser og simuleringer i sammenheng (PDF, 2 MB)
- USN: Analyse av fremtidig godsmengde i Arendal Havn (PDF, 491 kB)
- Proactima: Scenarioanalyse (PDF, 4 MB)
- COWI: Trafikkanalyse Eydehavn (PDF, 3 MB)
- COWI: Trafikkrapport - Trafikale konsekvenser ved etablering av Morrow (PDF, 5 MB)
- Pilotprosjekt - energieffektiv, autonom transport (PDF, 5 MB)
- Delrapport utredning veistrekning Eyde Energipark - Arendal Havn (PDF, 977 kB)
- Mulighetsstudie autonom og elektrisk transport - status 2021 (PDF, 3 MB)
- Arendalsprosjektet, Del 1: Grunnlag for helhetlig plan for bærekraftig urban mobilitet etter mønster fra EU (SIITS)
- Arendalsprosjektet, Del 2: Grunnlag for soneregulering av trafikken etter mønster fra EU (SIITS)
- Arendalsprosjektet, Del 3: Grunnlag for soneregulering basert på bærekraftig mobilitetsplan etter mønster fra EU (SIITS)
Prosjektgruppen besto av:
- Elisabeth Skuggevik, Statens vegvesen, By&Lab
- Ragnhild Marie Hammer, Arendal kommune
- Solveig Gunn Hellevig, Statens vegvesen
- Glenn Solberg, Statens vegvesen
- Erling Jonassen, Statens vegvesen
- Siri Thorvaldsen Vevstad, Agder fylkeskommune
- Olav Madland, Applied Autonomy AS, By&Lab
- Håkon Håversen, Arendal kommune
- Thor Vartdal, Kystverket
- Rune Hvass, Arendal Havn
- Jostein Akselsen, Agder fylkeskommune, Strategi og mobilitet
- Pål Rosland, Vegdirektoratet
Prosjektleder
Elisabeth Skuggevik
Statens vegvesen