Beredskapsplaner
Arendal kommune har en beredskapsplan som gjelder hele kommunens organisasjon. I tillegg finnes det delplaner til kommunens beredskapsplan som tar for seg ulike fagområder.
Kriseledelsen
Kriseledelse kan bli etablert når
- hendelsen vil eller kan påvirke mange innbyggere i kommunen
- hendelsen krever tiltak fra flere kommuneområder
- hendelsen vil medføre et stort informasjonsbehov
Mindre hendelser blir håndtert på fagnivå.
Beredskapskoordinator
Terje Sandik er beredskapskoordinator i Arendal kommune.
Kommunedirektør og ordfører
Kommunedirektør og ordfører har ansvar og fullmakt til å etablere kriseledelse. Ordføreren har ansvar for kontakt med publikum og media.
Medlemmer i kriseledelsen
Kommunedirektør, ordfører, kommunalsjefer, enhetsleder kommunalteknikk, kommuneoverlege, beredskapskoordinator og leder av informasjonstjenesten.
Psykososialt kriseteam
Arendal kommune har et eget psykososialt kriseteam som hjelper når en ulykke/katastrofe rammer.