God informasjon og oppfølging til barnets beste
Barns rettigheter er sikret i lov om barn og foreldre, FN`s barnekonvensjon og Grunnloven. Alle lovene fastholder hensynet til barnets beste i saker om barn som pårørende.
Helsedirektoratets veileder for pårørende i helse- og omsorgstjeneste, kapittel 5 om informasjon og støtte til barn som pårørende, har god informasjon om hvordan ansatte må avklare barnets situasjon og behov for informasjon. NB: Arendal kommune har egne rutiner for dokumentasjon som ikke følger de nasjonale rutinene fra Helsedirektoratet.
All faglig forsvarlighet tilsier at forebygging av problem hos barn som pårørende skjer ved at barnet får informasjon og oppfølging etter behov. Barn skal kunne få si sin mening om eget behov og om kontakten med andre tjenester og hjelpetilbud. Avhengig av alder har barnet rett til å bli hørt i saker som angår dem, og barnets meninger skal vektlegges.
Plikt til å informere
Helsepersonell har plikt til å bidra til at barn som pårørende får informasjon og nødvendig oppfølging nettopp for å ivareta deres behov (helsepersonelloven § 10 a). Barn og unge trenger ikke vise symptomer før lovens plikt gjør seg gjeldende.
Foreldre/foresatte vil ofte ha behov for å drøfte bekymringer om sine barn, og et godt samarbeid med barnet og foreldrene styrker vårt arbeid med barn som pårørende.
Det er viktig at du som helsepersonell bruker tid og ser på den lovpålagte oppgaven som en prosess der foreldre gjennom evt. flere samtaler får informasjon og forståelse for hensikten og viktigheten av at barn som pårørende ivaretas, slik at samtykke gis.
Se også Barnespor - et samtaleverktøy når barn er pårørende innen rus og psykisk helse.