HØR!HER veileder

3 Bli klar til workshop

Detalgere i språkprosjektet HørHer - Klikk for stort bilde

Demokrati og medborgerskap og Folkehelse og livsmestring var overordnede temaer. 

Studentene valgte selv hva og hvordan de ville filme ut fra disse to temaene. Før utvikling av filmideer og filmproduksjon gjorde vi et forarbeid. Hva man vektlegger her, vil variere ut fra språknivå, ambisjoner og forkunnskaper. Her er noen eksempler. 

Undervisningsaktiviteter

  • Personvern og samtykke, se «Materiell» 
  • Filmteknikk, se «Materiell» 
  • Rollespill for å øve på å intervjue andre, se «Materiell» 
  • Storyboard, se “Materiell” 
  • Kort innføring i redigeringsprogram, f.eks. CapCut 
  • Lærestoff fra læreverket som vanligvis brukes i klassen  
  • Nyheter om temaet på nett, i avis, på TV og på radio 
  • Informasjon om temaet fra frivillige organisasjoner  
  • Møter / foredrag / samlinger med mennesker / yrkesutøvere som kan noe om temaet  
  • Bruk av bilder og taktile gjenstander som inspirasjon  
  • Samarbeid med ressurspersoner ved skolen som f.eks. helsesykepleier, rådgiver / karriereveileder, ledelse, lærerkollegaer og andre studenter 

Utvikle filmidé 

Veggen i klasserommet ble fylt med ulike bilder om tematikken. Studentene gikk på «kunstutstilling» og samtalte om bildene og temaet. Studentene ble så delt i grupper for å jobbe med sine filmideer. Vi brukte følgende metode:  

  • Hver student fikk 3 post-it-lapper og skrev ned en idé på hver lapp. Alle leste sine 3 ideer til de andre på gruppa. Hver student plukket så ut en av sine egne ideer og la den midt på bordet. Så diskuterte studentene hvilken av ideene på bordet de ønsket å lage film om.   
  • Gruppen skrev et kort sammendrag av ideen, 3- 5 setninger. 
  • Gruppen arbeidet med storyboard og videreutvikling av filmideen. 
  • Hver gruppe presenterte sin idé i plenum. 

Gruppene ble veiledet ut fra to spørsmål: 

  • Hva vil dere fortelle? 
  • Hvordan vil dere fortelle det?