1 Innledning
l løpet av en periode på to år har vi gjennomført fire tre-dagers workshoper. Før workshopene har studentene jobbet med ett av de tverrfaglige temaene i Læreplanen for voksne innvandrere: Demokrati og medborgerskap eller Folkehelse og livsmestring. Disse temaene dannet grunnlaget for de korte filmene som ble produsert av studenter i grupper på 2-4 personer, på tvers av nasjonaliteter.
Opplæringen har inkludert enkle filmteknikker, historiefortelling og rollespill for å øve på intervju. Studentene har også fått innsikt i regelverk for filming på offentlige steder og publisering på nett og i sosiale medier, inkludert samtykke og personvern. Studentene har utviklet ordlister og refleksjonsspørsmål til filmene. Slik er filmene også nyttige verktøy til bruk i undervisning av voksne innvandrere. For de som ønsker å utforske metoden ytterligere, er det en inspirasjonsfilm tilgjengelig som presenterer HØR!HER-prosjektet.
Metoden kan brukes i sin helhet, man kan bruke deler av materialet eller man kan bruke filmene fra prosjektet i egen undervisning.