Retningslinjer for utleie av byrom

Vedtatt av Arendal bystyre 18.02.21.

Retningslinjene er utformet med hensyn til de byrommene som er mest egnet til ulike arrangementer og aktivitet. De mest aktuelle offentlige byrom for utleie/bruk fremgår av oversikten under.

Arendal kommune og Arendal by AS har begge et utleieansvar.

Arendal kommune har ansvar for utleie av:

Teaterplassen
Kanalplassen
Indre Pollen

Fergekaia Tyholmen/FN-plassen
Poppes plass
Barbu park

Kløckers plass/Jaktekaia
Sam Eydes plass
Kolbjørnsvik

Arendal By AS har ansvar for utleie av:

• Torvet
  • Gågatene

Utleiereglement

1. For å unngå samtidige konkurrerende arrangement samt for å en mest mulig optimal fordeling av aktivitet/arrangement gjennom hele sommeren, er det veiledende søknadsfrist – 15. februar - for større arrangement/festivaler. Mindre arrangement / stands kan søke fortløpende.

2. Søknader om bruk av sentrumsarealer (ikke Torvet og gågatene), skal sendes gjennom Bookup – kommunens utleiesystem.

3. Søknader om kommersiell virksomhet/forespørsler kanaliseres til Torvet og gågatene. Ved enkelte store arrangement (eks. ulike messer/markeder), kan det også gis tillatelse til å bruke øvrige byrom.

4. Antall arrangement/større konserter på kveldstid og i sammenhengende dager som stenger for allmennhetens ferdsel i sentrum, må begrenses. For alle byrom, skal det nøye vurderes hvor mange arrangement med forsterket lyd og evt avstenging av gateløp, det skal tillates. Man skal legge vekt på arrangementets karakter, lydnivå og i hvilken grad det stenger for allmenhetens ferdsel, sammenholdt med nærhet til boliger og næring. Videre skal man også legge vekt på ønsket og hensynet til at disse arrangementene bidrar til å styrke Arendal som en kultur-, turist og arrangementskommune.

5. Støy- og lydbestemmelser - se eget reglement.

6. Estetikk
    Arrangør er ansvarlig for at konstruksjoner som settes opp i forbindelse med arrangement har en god estetisk kvalitet. Inngjerding rundt arrangementsområdet bør begrenses og avskjerme så lite som mulig.

7. Konserter og arrangementer med forsterket lyd skal stoppe:

•    klokken 23.00 i sentrum
    •    klokken 22.00 på Teaterplassen og Ferjekaia pga. av nærhet til boliger og hotellgjester

Det kan gjøres unntak ved spesielle arrangement/festivaler.

8. Ved evt. ønske om skjenking under arrangement, må det søkes om i hvert enkelt tilfelle.
    Det er ikke tillat med skjenking i Barbu park.

9. Arrangør er pålagt å gi nabovarsel ved alle større arrangement/festivaler.

10. Det tillates ikke faste boder eller kiosker rundt Pollen, Kirkegaten eller Kanalplassen. Disse henvises til arealer disponert av Arendal by evt utenfor sentrum. Det kan imidlertid tillates dersom de er en del av et godkjent arrangement/festival.

11. Det er ikke tillatt å selge softgun eller våpenliknende replika eller brukerutstyr for narkotika fra kommunal eiendom, herunder kommunal gate/veigrunn.

12. Leiesatser
    Leie sentrumsområder - priser
    Sted Middels areal u/500 m2 Stort areal o/500 m2 Lokalt næringsliv - minimum Kommersielle aktører - minimum Lag, foreninger, ikke kommersielle aktører
    Poppes plass, Jaktekaia, Teaterplassen, Ferjekaia x 1 000 kr 5 000 kr Gratis
    Kanalplassen, Indre Pollen, Sam Eydes plass, Kolbjørnsvik x 2 000 kr 10 000 Gratis
    Strøm er inkludert i leieprisen. Leie gjelder pr. dag.

Leiepris for arrangementer i regi av Arendal by, avtales i hvert enkelt tilfelle.

13. Arendalsuka benytter hele sentrum med mange ulike arrangement. Arendalsuka har eget reglement for gjennomføring.

14. Rådmannen har fullmakt til å foreta justeringer i vedtatt reglement.