Graving
Du må søke om tillatelse hvis det det skal graves i eller ved offentlig vei. Det er som regel de som skal utføre arbeidet som søker.
Skal du grave på egen eiendom, må du først sjekke om det går vann- og avløpsledninger i grunnen.
Sjekk hvor det er vann- og avløpsledninger.
Mindre arbeider langs kommunal vei
I forbindelse med arbeider på bygninger langs kommunal vei kan det være behov for å sette opp stillas, lift, kranbil eller lignende i kommunal vei. I slike tilfeller må det utarbeides en arbeidsvarslingsplan med risikovurdering. Arbeidsvarslingsplanen må inneholde start- og stoppdato for arbeidet. Dette gjelder også for arbeider med kort varighet.
Slik søker du
Gravemeldinger og arbeidsvarslinger behandles i det elektroniske veiforvaltningssystemet AV Veg. Her kan du søke gravemelding og arbeidsvarsling samtidig, eller bare gravemelding eller arbeidsvarsling. Det betyr at alle, både store og små arbeider i og langs vei skal søkes i AV Veg. Du må ha en bruker-id når du skal logge deg på denne tjenesten.
Den elektroniske gravemeldingen skal ivareta dialogen mellom søker (entreprenør) og kommunens saksbehandler. Du sender inn og mottar dokumenter i din sak, og status på saken er hele tiden godt beskrevet. Brukere kan kun se søknader fra eget firma.
Logg inn eller lag bruker
Hvis du allerede har en bruker kan du logge inn på AV Veg. Du finner innlogging under profilikonet i menyen til høyre.
Logg inn på AV Veg
For å få tildelt en bruker må du sende e-post til grave@arendal.kommune.no med følgende opplysninger:
- Firmanavn
- Organisasjonsnummer
- Kontaktperson
- E-postadresse
Tildeling av bruker vil ikke skje automatisk. Vi forsøker å gi deg tilgang så fort som mulig.
Du får en e-post fra Asplan Viak med bruker-id og passord. I e-posten er det også en lenke til AV Veg sin hovedside. Ikke bruk denne lenken. Du vil få en e-post fra oss med direkte lenke til den elektroniske gravemeldingen.
Slik søker du i AV Veg løsningen
Når du søker, må du tegne inn på kartet hvor du skal grave eller hvor arbeidsområdet er. Deretter fyller du inn alle nødvendige opplysninger (stjernemarkerte felt) på alle de tre fanene i søknadsportalen, og laster opp relevante vedlegg:
- Søknad om gravetillatelse (DOCX, 105 kB)
- Detaljert kart som viser gravetrasé
- I de fleste tilfeller må det også utarbeides en skiltplan for gravearbeidet. Skjema for utarbeidelse av skiltplan finner du i arbeidsvarslingsplan (XLSX, 158 kB). Vi gjør oppmerksom på at kommunen ikke kan lage arbeidsvarslingsplan for dere. Det finnes flere eksterne aktører som kan gjøre dette hvis dere trenger hjelp.
Vi har laget en veiledning for hvordan du gjør det.
Har du spørsmål?
Send oss gjerne en e-post:
Gravemeldinger sender du til: grave@arendal.kommune.no
Arbeidsvarslingsplaner sender du til: arbeidsvarsling@arendal.kommune.no
Hvis du ønsker å snakke med oss, kan du ringe parkeringsavdelingen: 90 47 86 13