Innseiling Arendal

Offentlig ettersyn av forslag til plan for Innseiling Arendal. Formålet er å legge til rette for økt sjøverts trafikk. Frist for merknader 23. august.

Arendal kommuneplanutvalg vedtok i kommuneplanutvalgsmøtet 05. juni 2024, sak 24/57, å legge planforslag for Innseiling Arendal ut til offentlig ettersyn.

Formål

Formålet med planforslaget er å legge til rette for økt sjøverts trafikk til Arendal havn ved Eydehavn, samt legge til rette for økt cruisetrafikk til Arendal. Dette utløser behov for å øke seilingsbredde og seilingsdybde i farleden i områdene Tromøysund og Galtesund. Planforslaget legger også opp til mulig deponering av massene som tas ut.

Område

Planområdet består av fire delområder. Utdypingsområdet ved Eydehavn er på utsiden av Åmdalsøyra. Deponiområdet ved Eydehavn er ved Grønningen, noe lenger øst enn utdypingsområdet. Utdypingsområdet i Galtesund er rett øst for Galten. Deponiområdet i Galtesund er nord for Galten, på utsiden av Jomfruholmen.

Merknader/frist innen 23. august

Har du merknader til planforslaget sendes de skriftlig til Arendal kommune.

Send pr. e-post

postmottak@arendal.kommune.no

Send pr. post

Arendal kommune, Postboks 123, 4891 Grimstad

Planforslaget er også lagt ut i papirform til gjennomsyn på servicesenteret i rådhuset, Sam Eydes plass 2, fra 14. juni til 23. august. I tillegg er plankart synlig på www.arendalskart.no under kartlaget «reguleringsplan på høring».